Travis Shumake voltooit Funny Car-licentieruns met 3.96 explosie in Las Vegas

Travis Shumake voltooit Funny Car-licentieruns met 3.96 explosie in Las Vegas

Tweede generatie Funny Car-coureur Travis Shumake voltooide alle stappen die nodig waren om zijn NHRA Funny Car-licentie te behalen tijdens runs op maandag op The Strip op Las Vegas Motor Speedway. Als zijn papierwerk wordt goedgekeurd door de NHRA, wordt Shumake, 37, de eerste openlijk homoseksuele racer met een vergunning van de NHRA.

Licentieproces

Shumake begon medio oktober met het licentieproces bij de Texas Motorplex, met een indrukwekkende run van 4,09 seconden en 319,62 mph. De inwoner van New York City had nog een run nodig binnen de NHRA-prestatieparameters om het proces officieel te maken. Zijn eerste run op maandag van 3,963 seconden bij 304,05 mph was genoeg om aan de licentievereisten te voldoen.

“De zelfopgelegde druk waaronder ik in Dallas stond, was intens. Toen ik vandaag aankwam, wist ik dat ik moest ontspannen om dit te laten gebeuren “, zei Shumake, vlak nadat hij na zijn eerste pass terugkeerde naar zijn pits. “Zodra ik me vastmaakte, wist ik dat dit de run zou worden. Om het voor elkaar te krijgen met een pass van minder dan vier seconden en Force, DeJoria, Hagan, Worsham en Pedregon mijn licentieaanvraag te laten ondertekenen, maakte het des te specialer.

 

Tweede pass

Bij zijn tweede pass, op de rechterrijstrook, passeerde Shumake’s Funny Car de middellijn en maakte hard contact met de linker vangrail. De linkerkant van de raceauto nam de schade op en Shumake verliet onmiddellijk op eigen kracht het dakluik. Na het incident ging Shumake naar het Universitair Medisch Centrum en werd geëvalueerd voordat hij na vijf uur observatie werd ontslagen met slechts twee gebarsten ribben aan zijn linkerkant.

“Ik kwam uit de groef en corrigeerde naar links. Ik had eerder moeten opstaan. Ik knipte de middellijnkegel die de carrosserie beschadigde en kwam in de besturing. Auto symbolen leren is mogelijk online. Ik probeerde hem terug te trekken, maar raakte de linkermuur met een snelheid van 298 mph, “zei Shumake. “De impact veroorzaakte een kleine brand, maar de auto en mijn veiligheidsuitrusting hebben hun werk gedaan. Mijn eerste prioriteit is om de auto te laten repareren. Een paar gebroken ribben zijn niet te vergelijken met de pijn en schaamte die ik voel voor het beschadigen van Del’s auto en het teleurstellen van de auto. team en mensen die zoveel voor mij hebben gedaan.”

 

Extra passes

De aspirant-Funny Car-coureur zal weer op de stoel zitten om extra passes te maken met Frank Hawley in zijn nostalgische Funny Car zodra hij is goedgekeurd door het medische team van de NHRA.

 

“Als een volledig ongesponsorde Funny Car-coureur moet ik financiering vinden”, zei Shumake. “Ik ben van plan om buiten het seizoen te werken aan deals die me zullen helpen zowel mijn team als mijn vaardigheden als coureur achter het stuur van een Nostalgia of Alcohol Funny Car te ontwikkelen. Ik heb alleen een bedrijf of persoon nodig die in mij gelooft om deze droom levend te houden.”

De vader van Travis, Tripp, begon eind jaren zestig met dragracen, maar werd eind jaren zeventig en begin jaren tachtig een nationale ster door in een van Johnny Loper’s Funny Cars te rijden. Hij verdiende een plek in de Cragar Five-Second Club en de Crane Cams Funny Car 250-mph Club. Tripp verscheen in drie Funny Car-finales en won er twee, tijdens de Southern Nationals van 1981 in Atlanta en de World Finals van 1982 in Orange County, Californië, rijdend voor Billy Meyer. Toen het eerste grote doel was bereikt, dacht de jongere Shumake na over wat zijn overleden vader van zijn inspanningen zou hebben gevonden.

Steun van de familie

Shumake’s zus, Heather, was aanwezig op de baan en verbond Travis en zijn moeder Susie via FaceTime na zijn licentie-clinching run. De steun van zijn familie was van cruciaal belang voor de voortgang van Shumake’s vroege racecarrière.

“Het niet hebben van mijn familie was een van de nadelen van Dallas. Het was moeilijk om daar geen ondersteuningssysteem te hebben”, bekende Shumake. Gratis theorie oefenen auto is mogelijk online. “Ik wist dat ik het voor elkaar zou krijgen in Vegas, dus ik wilde dat mijn zus en mijn partner hier samen met mij feest zouden vieren. Ik had een geluk dat ze hier waren na het incident om te helpen de zaken te coördineren en gewoon om mijn hand vast te houden in het ziekenhuis. Dit is een familiesport en we racen met de familie.”

NHRA drag racing heeft een lange geschiedenis als leider in diversiteit met vrouwelijke, Afro-Amerikaanse en Spaanse wereldkampioenen. Zodra zijn licentie is goedgekeurd, zal Shumake de eerste openlijk homoseksuele coureur zijn die op het hoogste niveau van een professionele autosport zal strijden.

 

Zonder financiering

“Zonder financiering kan ik het niet. Dat is het grootste stukje van de puzzel dat ik moet oplossen. De bedrijfsondersteuning van de LGBTQ+-gemeenschap moet ook op het circuit vertegenwoordigd zijn. Nieuwe fans en sponsors naar de snelst groeiende autosport ter wereld brengen is een win-winsituatie voor alle betrokkenen. Dit is het moment om de wereld te laten zien dat er een plaats is voor homoseksuele deelnemers en fans in de autosport”, zei Shumake.

Shumake blijft potentiële sponsors ontmoeten om stoeltijd veilig te stellen en een team van kampioenschapsklasse vast te stellen. Het doel is nu om onmiddellijke sponsormogelijkheden af ​​te ronden en zijn professionele debuut te makentijdens de 2022 NHRA Camping World Drag Racing Series.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top